top of page

מה בין חנות אי קומרס ולוגיסטקה

איזה יופי! אז אתם חושבים לקחת חלק בטרנד העולם החדש ולהקים לעצמכם חנות און ליין למכירה של מוצר כלשהו.

מתחילים:

מסחר אלקטרוניאנגלית: E-commerce הוא מסחר וביצוע עסקאות (טרנסקציות) מסחריות באופן אלקטרוני, באמצעות תקשורת מחשבים. (ויקיפדיה).

המיקום של העסק הינו מההחלטות הכי חשובות עבור כל עסק. בעבר ההחלטה הייתה האם למקם בקניון או אולי ברחוב מרכזי (על כל המשתמע מכך מבחינת עלויות וגודל החנות). היום הדברים נראים אחרת לגמרי. למודל האי קומרס יתרונות רבים, חלקם כוללים- נוכחות בכל מקום בעזרת רשת האינטרנט, פחות בירוקרטיה, אין צורך להחזיק במלאי פיזית, יכולת לצמוח במהירות ועוד.

ביצוע עסקה בעולם האי קומרס מתרחש כאשר הלקוח סולק את האשראי שלו באתר המכר ועכשיו עלייך, המוכרת, להעביר את המוצר תוך X זמן, כפי שהתחייבת, לצרכן הקצה.

מהיצרן לצרכן: שרשרת הערך המסורתית או "איך המוצר מגיע אל צרכן הקצה" כוללת מספר שלבים, אתאר אותם בקצרה:

*יצרן המוצר: הוא המייצר את המוצר ובעצם "בורא" אותו. *סיטונאי: מחזיק כמות גדולה של מוצרים אותם קנה ישירות מהיצרן. "היתרון לגודל" [GG1] מאפשר לו להשיג מחיר אטרקטיבי עבור המוצר. לרוב יחזיק מגוון של מוצרים מאותו יצרן/יצרנים שונים. *חנות קמעונאית: מתקרבים לצרכן. זה המקום אליו הצרכן פונה על מנת לבצע את הרכישה. בדר"כ חנות מתמחה כלשהי. המכירה היא בכמות בודדת לעומת הסיטונאי. *צרכן פרטי: את, הוא, אני. את הצרכן הפרטי כולם שואפים לרצות ולשרת.

מדובר בשרשרת ערך מסורתית בעולם הפיזי. תחשבו על "העולם הישן", בעבר לא היה סיכוי לחנות שממוקמת בצד אחד של העיר למכור מוצר לאדם שנמצא בצד השני של העיר, שלא לדבר על עיר אחרת. מערכות השינוע התבססו בדרך על הדואר.... ולמרות הפריסה המדהימה לה הדואר זוכה: 1500 מטר אווירי מכל בית אב בישראל (רפורמת הדואר), מדובר באתגר גדול לשרת את הצרכנים הפרטיים על בסיסו, שכן מדובר בגוף שלמרות שבשנים האחרונות עושה המון רפורמות על מנת להתאים עצמו לעולם החדש, הוא עדיין גוף גדול בפיקוח ממשלתימסורבל ופחות דינאמי.

מה השתנה? היופי בעולם האינטרנטי והקמת חנות אי קומרס, הוא שהמוכרת לא חייבת להחזיק את המוצר אצלה (Drop Shipping) ויכולה לקצר תהליכים מבחינת שרשרת הערך, מה שמוזיל עלויות עבורה ומאפשר מחיר אטרקטיבי יותר לצרכן הקצה וכן להגדיל באופן משמעותי את המכירות. בנוסף, אחד מהיתרונות המשמעותיים ביותר הינו נושא הזמינות והיכולת לשרת קהל יעד שבעבר לא היה חלק מהעסק משום שהיה רחוק פיזית מהחנות ולא היתה דרך להגיע אליו.

היום עם המגוון הרחב של אופציות השילוח הכוללות משלוח מיידי, בחלונות זמנים, באותו היום, ביום למחרת ולאחר X ימים, בעלת החנות האינטרנטית יכולה להתאים את חווית הקנייה לרצון הלקוח אותו היא משרתת. היא יכולה לתת ללקוח להיות שותף בהחלטה מתי יגיע אליו המוצר ואף לייצר מהנושא רווח תוך הגדלת הנאמנות של הלקוח. המשלוח- הנקודה המרכזית: 58% מהרוכשים אונליין נוטשים את סל הקניות שלהם כי אופציית השילוח לא תואמת את הציפיות שלהם. מנקודת המבט שלי, נושא הזמינות ואופציית השילוח הוא המרכיב המרכזי ביותר בחווית הקנייה באי קומרס. מדובר בצורך אקוטי משני הצדדים ואני אפרט-

כל המאמצים של המוכר מגיעים לנקודה בה הרוכש צריך להעביר את האשראי אחרי שעבר והסכים לכל תנאי הרכישה. הוא כבר עבר את כל "המסלול" כאשר מודעה או סיבה אחרת גרמה לו להיכנס לאתר וחווית השימוש שלו הייתה כזאת שגרמה לו לרצות לבצע את הקנייה. עבור המוכר, הלקוח כרגע נמצא בנקודת הפיק, שנייה לפני שהוא מעביר את כרטיס האשראי שלו. אי יכולת לספק את המוצר בזמן הרצוי לקונה בעקבות חלונות זמנים ואופציות שילוח שלא מתאימות לצרכן יפילו את העסקה והעלות שהושקעה מצד המוכר על מנת שהלקוח ירכוש את המוצר תרד לטמיון (העובדה שאין תשלום חודשי לשכירות לא אומרת שלא עלה כסף להביא את הלקוח למצב של רכישה(.

אז מה עושים? בבואכם להקים חנות אינטרטית, לאחר שהבנתם את היתרונות הגלומים באחת שכזאת, אני הייתי מתחיל מהנקודה הקריטית ועונה על השאלה "איך המוצר מגיע לצרכן הקצה?" הנושא הלוגיסטי תופס חלק נכבד בעולם חנויות האי קומרס ומודלים שונים פועלים בו על מנת לשרת נאמנה את הלקוח ומהצד השני להיות כדאי עבור המוכר.

יש להבין את סוג המוצר, גודלו, אופי קהל היעד (צעירים הרבה פחות סבלניים להמתין 3-5 ימי עסקים למוצר שלהם) ולהחליט על הנושא הזה כבר ביציאה לדרך וזאת על מנת להגיע לרגע ה"פיק" ולחצות אותו בשלום. מדובר בחלק האחרון של חווית הקנייה בחנות שלכם, השלב האחרון והזכיר מאוד אצל הלקוחות וחשוב לעבור אותו בצורה חלקה, שקולעת לרצון הלקוחות ומייצרת אצלם מענה אמיתי לצורך בבחירת המוצר ובמיידיות בה הוא מגיע אליהם.

מזל טוב- הקונה הראשון כבר בדרך😊


153 views0 comments
bottom of page